Til jentene på gruppa mi, her er oppgaven vår fra timen.
Elevtekstanalyse
Sjangrene rapport, referat og reportasje har likheter ved at de alle er referensielle. Alle følger et tema og er saklige i framleggingen. Rapport og referat ligner hverandre ved at de begge tar for seg et begrenset tidsrom, er punktvise og kronologiske. Referat og reportasje er begge objektive.
Men det finnes også flere forskjeller mellom de tre sjangrene. Rapport er detaljert, vurderende, utfyllende og beskrivende. Mens et referat er oppsummerende, kort og besvarer ofte en saksliste. Reportasjen igjen er mer fortellende, foregår ofte over et lengre tidsrom og benytter ofte sammensatt tekst.
Sjangrene artikkel, utgreiing og debattinnlegg har likhetstrekk som saklighet, selv men om det ikke alltid fungerer like bra i debattinnlegg. De tar alle for seg et tema, og ingen av sjangrene er tidsrelaterte . Artikkel og utgreiing er begge referensielle, mens debattinnlegg er appellativ. Artikkel og utgreiing er også objektive, mens debattinnlegg er subjektive og fremmer sin ”personlige” mening. Debattinnlegg foregår både skriftlig og muntlig. Artikkel og utgreiing har et fast oppsett med innledning, hoveddel og avslutning. Artikkel er drøftende, utgreiing er oppramsende, men har likevel et rydding og logisk oppsett.
Sjangrene intervju, avisinnlegg og essay har likhetene at de alle tar for seg et tema, men ellers så har de få likheter. Avisinnlegg og essay er ekspressivt og appellativt, mens intervju er referensielt. Avisinnlegg og essay er subjektive, mens intervju er objektivt. Videre så er det en rekke forskjeller. Intervju består gjerne av spørsmål og svar, det finnes også forskjellige typer intervju. Avisinnlegg er ofte kort, og forfatteren er ofte veldig engasjert i det temaet de tar for seg i avisinnlegget. Mens essay preges av et muntlig språk med, humor, ironi og overdrivelser. Og består av en rekkesidesprang, men som likevel skal ha en rød tråd gjennom teksten.
Eventyret om Mozart
Synes vi ikke er et eventyr, men en forløps fortelling. Grunnen til at vi mener at dette er en forløps fortelling er fordi fortellingen fra en normaltilstand – komplikasjon – reaksjons følge – normaltilstand. det er fordi elevteksten
Sydentur
Fortellingen sydentur mener vi er en refererende tekst, fordi teksten er veldig så gjorde vi det, og så gjorde vi det. Det er en typisk bed – to – bed – storie. Det er flat struktur i fortellingen om sydenturen.
Takk for idag! Vi blogges :)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar