onsdag 1. februar 2012

Skrive- og leseopplæring



Hei alle bloggere!
















Vi har den siste tiden hatt mye om skrive- og leseopplæring i norskfaget på skolen. Det har vært veldig interessant å se på de forskjellige utviklingsstadiene barn går i gjennom de første årene på barneskolen. Det har også vært veldig lærerikt å lære mer om hvordan barn kan utvikle seg i forskjellig tempo ut i fra hvilke miljø de vokser opp i. I denne perioden har vi også lært veldig konkret hvordan vi kan se hvilket stadiet barn befinner seg i og praktiske eksempler på hvordan vi sammen med barnet kan jobbe oss videre til neste nivå i utviklingen i skriving og lesing. Innenfor skrive- og leseopplæring så er det fem ulike faser som barn går i gjennom under utviklingen av skrive- og leseferdigheter. Jeg har valgt å bare liste de forskjellige fasende under som en oversikt og ikke gått noe nærmere inn på de enkelte nivåene.

De fem utviklingsfasene innenfor skriving:

  • skribling
  • bokstavutforsking
  • helordsskriving
  • fonologisk skriving
  • ortografisk skriving

De fem utviklingsfasene innenfor lesing:

  •        pseudolesing
  •        liksomlesing
  •        helordslesing
  •        fonologisk lesing
  •       ortografisk lesing

Helt til slutt vil jeg bare si at dette har vært en veldig lærerik undervisningsperiode som jeg er sikker på at jeg kommer til å få masse bruk for i praksis. Jeg tror også at jeg kommer til å være mye mer observant når jeg kommer i praksis nå i vinter til å følge med på hvilket stadiet elevene befinner seg i og hvordan vi kan til rette legge undervisningen på best mulig måte. Jeg føler meg også mer trygg på det jeg gjør og har fått med meg mye viktige kunnskaper i arbeid med barns skrive- og leseopplæring. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar