tirsdag 15. mai 2012

Sakprosa for barn


 Hei trofaste lesere, nå kommer siste blogginnlegg for i år! 

I dette blogginnlegget vil jeg snakke om det siste temaet dette semesteret, nemlig sakrosa for barn.  
Sakprosa har som mål å formidle kunnskap om et tema. Sakprosatekster blir organisere inn i ulike kategorier. 





Sakprosa er ikke en sjanger, men en fellesbetegnelse for flere sjangere.
  • Litterær sakprosa – forfatteren er navngitt, eks lærebøker. 
  • Funksjonell sakprosa – gjerne skrevet på veiene av andre. Knyttet til arbeidslivet eller hverdangslivets  praksis.

"Leserens konstruksjon av mening må nødvendigvis 
bygge på den informasjonen forfatteren har lagt i teksten" 

Ulike lesestrategier: 
Målet med lesestrategier er å utvikle god leseforståelse, og at den etterhvert skal komme naturlig.

Repeteringsstrategier: 
- Skrive av og gjenta det som allerede står skrevet
- Lite indre læring og refleksjoner, denne strategien går kun ut på å repetere og gjenta det som allerede er lest.  

Utdypningsstrategier: 
- I denne strategien er det fokus på hva som er ment med teksten
- Leseren må selv omformulere og lage egne sammendrag av teksten.
- Visualisere og komme med egne eksempler. 
- VØL-skjema: Vet-Ønsker-Lært

Organiseringsstrategier:
- Tankekart, med hovedmomentene fra teksten
- Begrepskart og prosessnotater
- kolonne - rammenotater
- Er strategier som skal hjelpe deg å organisere stoffet sånn at det er enklere å få en oversikt og huske de ulike delene. 

Overvåkningsstrategier: 
- Vurdere vanskelighetsgraden
- Stoppe opp og stille spørsmål underveis og svare på selvlagde spørsmål
- Gjennfortelle teksten for andre i etterkant av lesing

Barn kan få forventning til boka gjennom å bla igjennom og se på bilder. 
Barn må øve seg på å forstå forskjellige ulike tekster. 
Du har ikke lest, før du har forstått hva du har lest, derfor blir det viktig å være oppmerksom på hva du ikke har forstått og hvordan du kan forstå det du leser. 

Tips til undervisning kan være å begynne med å undervise og snakke med elevene om emnet, før elevene får i oppgave å lese selvstendig. På den måten blir det enklere for eleven å forstå og tenke selvstendig før, under og etter lesingen.   


Fint å ha far 
Er eksempel på en sakprosatekst for barn. 
Boken handler om fedre, og om hvordan fedre i forskjellige arter behandler barna sine. I boken ser vi på og sammenligner hvordan menneskefaren behandler barna sine i forhold til andre arter som for eksempel løvefaren. Boken er inndelt i ulike kategorier noe som igjen kjennetegner at det er en sakprosatekst. Teksten er esseistisk og har en drøftende stil. 
Det er mye positivt i boka, men det er også viktig å huske på at det er satt fokus på far og barn i denne boka, så mor er mer eller mindre ubeskrevet i teksten.  







1 kommentar:

  1. Fint og oversiktlig innlegg. Flott at du har tatt med de ulike lesestrategiene da disse er helt avgjørende for utbyttet av lesingen :)

    SvarSlett