lørdag 18. februar 2012

Litteraturdidaktikk

Hei igjen!

Litteraturdidaktikk handler om hvordan hvordan utvikle ulike måter å oppdage lesing og leselyst på.  Noe av litteraturdidaktikken har jeg allerede blogget om i et tidligere blogginnlegg som heter skrive- og leseopplæring. Litteraturdidaktikken handler blandt annet om lesekyndighet og de ulike utviklingsfasene. Jean Chall beskriver lesing i seks stadier:


  • Førlesing/pseudolesing (1/2-6år)
  • Begynnende lesing og avkoding (6-7år) 
  • Stadfesting og flyt (7-8år)
  • Lese for å lære noe nytt (9-14år)
  • Lese med ulike synspunkter (15-17år) 
  • Lesing som konstruksjon og rekonstruksjon (18+) 
For å utvikle lesingen må man lese mye og variert. Det er også viktig at man aktivt prøver å arbeide det med forståelsen av det man leser. Det finnes ulike måter å lese på sluking og nytelseslesing. (jf. Olof Lagercrantz 1985) Sluking er når man må lese, og man bare ønsker å få det unna gjort, mens nytelseslesing er når man koser seg og setter pris på god litteratur. 

Førlesefasen: 
  • Gjøre eleven nysjerrig på teksten
  • Gjøre eleven i stand til å møte teksten
Lesefasen:
  • Forståelse, lesestrategier, ha gjør man når man ikke forstår, lese mellom linjene. 
Etterlesingsfasen:
  • Ulike aktiviteter som bidrar til å bearbeide lesingen 


Måle er å skape leselyst og motivere elevene til videre lesing! 


1 kommentar:

  1. For en fin blogg du har Hanna! Du er flink :) står mye nyttig og fint her også :) Helt enig med det at målet er å skape leselyst og motivere elevene til videre lesing!! :)

    SvarSlett